Garantirutiner

Anvendelse av garantirutiner

Disse rutinene skal kun gjelde med henvisning til Boschs garantivilkår for varmeapparater på det norske markedet.

Fremgangsmåte ved feil på varmepumpen – første besøk av original forhandler/installatør

  1. Sluttbrukeren kontakter den opprinnelige forhandleren/installatøren av varmepumpen
  2. Den opprinnelige installatøren/forhandleren samler informasjon om feilen (serienummer, feilkoder, alarminformasjon, feilsymptomer osv.) før de kjører til stedet. Skade og installasjonsdato bør noteres. Hvis feilen er av en art man ikke har tilstrekkelig kunnskap om, kontakt serviceavdelingen for støtte på telefonnummer 62 82 88 00, og velg «teknisk support».
  3. Bestill nødvendige originaldeler før første besøk. Hvis feilen er ukjent, feilsøk hos sluttkunden og bestill deretter originaldeler. Deler kan bestilles fra Aktiv Kjøling ASdeler@akv.no eller per telefon på 62 82 88 00, og velg «deler». Oppgi kontaktinformasjon ved bestilling via e-post. Kun originaldeler er tillatt for reparasjoner. Hvis andre deler brukes, vil reklamasjonen bli avvist i sin helhet.
  4. Originale forhandlere/installatører som ikke har en servicepartneravtale med Aktiv Kjøling AS og derfor ikke er anerkjent som servicepartnere, er kun berettiget til å fakturere oss i samsvar med den publiserte tariffordningen for:
    (a) arbeidskostnader for feilsøking inkl. reparasjoner ved første besøk
    (b) reise relatert til feilsøking ved første besøk
    (c) byttede reservedeler brukt i reparasjoner ved første besøk
  5. Etter utført service/reparasjon må den opprinnelige forhandleren/installatøren gi følgende informasjon til Aktiv Kjøling AS via bosch-garanti@akv.no i en servicerapport:
    (a) Serienummer på apparatet
    (b) Feilkoder vist på apparatet
    (c) Produktbeskrivelse
    (d) Feilsymptomer
    (e) Utførte reparasjoner på apparatet
    (f) Utskiftede reservedeler (med faktura)
    (g) Er feilen løst eller vedvarer feilen?
  6. Dersom feilen på apparatet vedvarer etter første besøk og eventuelle forsøk på første reparasjon, må den opprinnelige forhandleren/installatøren angi dette enten i servicerapporten til Aktiv Kjøling AS for første besøk eller i en e-post til bosch-service@akv.no. I tillegg må den opprinnelige forhandleren/installatøren oppgi tilstrekkelig kontaktinformasjon til sluttkunden.
  7. Alle utskiftede deler må være tydelig merket med varmepumpens serienummer og oppbevares av den opprinnelige forhandleren/installatøren i minst 2 måneder etter at fakturaen er sendt til Aktiv Kjøling AS. Dersom den opprinnelige forhandleren/installatøren ikke har blitt informert om at reservedelen skal returneres etter 2 måneder, kan den opprinnelige forhandleren/installatøren kvitte seg med reservedelen. Dersom du har blitt informert om at den skal returneres, vil Aktiv Kjøling AS sørge for henting. Andre fraktkostnader knyttet til returen dekkes ikke. Spørsmål angående dette kan rettes til: boschservice@akv.no
  8. Så snart servicerapporten er godkjent av Aktiv Kjøling AS og Bosch, mottar den opprinnelige forhandleren/installatøren et forhåndsfakturadokument som angir de aksepterte fakturaposisjonene og fakturabeløpene. Den opprinnelige forhandleren/installatøren sender en tilsvarende faktura adressert til Aktiv Kjøling AS til boschservice@ akv.no, med betalingsbetingelser 30 dager netto.

Fremgangsmåte ved feil på varmepumpen – reparasjon under garanti av anerkjent servicepartner

  1. Enten sluttkunden eller Aktiv Kjøling AS kontakter servicepartneren med en forespørsel om service under garanti. Eventuelle serviceforespørsler fra Aktiv Kjøling AS vil bli sendt via IT-systemet «TIS/myService». 
  2. Servicepartneren samler informasjon om feilen (serienummer, feilkoder, alarminformasjon, feilsymptomer osv.) før kjøring til stedet. Skade og installasjonsdato bør noteres. Hvis feilen er av en art man ikke har tilstrekkelig kunnskap om, kontakt serviceavdelingen for support på telefonnummer 62 82 88 00, og velg «teknisk support».
  3. Bestill nødvendige originaldeler før første besøk. Hvis feilen er ukjent, feilsøk med sluttkunden og bestill deretter originaldeler. Deler kan bestilles fra Aktiv Kjøling AS på deler@akv.no eller per telefon på 62 82 88 00, velg «deler». Oppgi kontaktinformasjon ved bestilling via epost. Kun originaldeler er tillatt for reparasjoner. Hvis andre deler brukes, vil reklamasjonen bli avvist i sin helhet.
  4. Etter utførte reparasjonstjenester må en servicerapport registreres i programmet «TIS/myService», hvor du vil motta et saksnummer. I programmet kan du registrere utførte tjenester og materialer knyttet til hver enkelt sak. TIS/myService er programmert til å utstede en advarsel hvis du overskrider tillatte timer, og vil automatisk bruke tillatte satser for arbeid og reise. Bedrifter med en servicepartneravtale vil bli refundert for arbeid i henhold til spesifiserte satser (se tidstabell).
  5. Når servicerapporten er godkjent i TIS/myService, kan du generere en faktura basert på den oppgitte betalingsoversikten, og sende fakturaen til einvoice_2600_2600@de.bosch.com, adressert til Bosch Thermoteknik AB. Fakturaen må være tydelig merket med saksnummeret fra TIS/myService-systemet og ha en betalingsfrist på 30 dager.
  6. Ved ufullstendig faktura/reklamasjon eller manglende retur av defekte deler på forespørsel, vil fakturaen bli avvist og returnert med et følgebrev for korrigering. Bosch Thermoteknik AB krever en minimumsbetalingsfrist på 30 dager for å behandle fakturaer, på grunn av våre interne prosedyrer for fakturakontroll. Eventuelle forsinket betalingsgebyrer og renter som beregnes før 30 dager etter fakturadatoen, vil bli avvist dersom betalingsbetingelsene er mindre enn 30 dager.

Ansvar

Forhandleren/installatøren er alltid ansvarlig overfor sluttkunden i samsvar med forbrukerkjøpsloven. Aktiv Kjøling AS distribuerer reservedeler og håndterer garantiog reklamasjonssaker basert på informasjon fra serviceselskapet.

 

Rett til endringer forbeholdes. Mai 2025.