Garantibetingelser for Bosch varmepumper
5-års fabrikkgaranti
Vår garanti forlenges fra 2 til 5 år hvis varmepumpesystemet er registrert hos Bosch ved installasjon av en Bosch-sertifisert klimapartner og vedlikeholdt minst én gang på det definerte servicepunktet.
Ukompromittert kvalitet
Kvalitet er Boschs primære retningslinje, i alt fra utvikling og produksjon til installasjon og støtte. Kvalitet er også en av grunnene til at Bosch i dag er en verdensledende produsent av tekniske produkter.
For varmepumper med en effekt på opptil 80 kW tilbyr vi deg en 5-års fabrikkgaranti på alle deler av ditt varmesystem som kommer fra Bosch. For å være berettiget til denne omfattende garantien, må den installerte varmepumpen være registrert for garanti. Hvis produktregistreringen ikke utføres, vil garantien opphøre å være gyldig etter 2 år. Sluttkunden har en 5-års garanti rett mot sin forhandler i henhold til forbrukerkjøpsloven, uansett.
Vilkår
Vilkårene er gyldige fra 1. juli 2025, men skal gjelde med tilbakevirkende kraft. I teksten nedenfor henvises det til Bosch-produkter, som refererer til Bosch varmepumper under 80 kW, inkludert tilbehør som ble levert av Bosch på tidspunktet for installasjonen og som har blitt installert sammen med varmepumpen.
Hvem Boschgarantien gjelder for
Bosch-garantien gjelder for forhandleren og/eller installatøren av et Boschprodukt som blir krevd av:
Eieren eller leietakeren av bygningen der Bosch-produktet opprinnelig er installert, samt erververen eller leietakeren av bygningen der Boschproduktet opprinnelig ble installert, forutsatt at eierskapsendringen rapporteres til Bosch Heat Pumps.
For at Bosch-garantien skal være gyldig, må det installerte Bosch-produktet registreres hos Bosch Heat Pumps av installatøren.
Bosch sin 5-års garanti for forhandlere dekker forhandlerens ansvar overfor kunden i garantiperioden og klageperioden i henhold til Forbrukerkjøpsloven.
Når gjelder Boschgarantien?
Bosch-garantien gjelder i tillegg til Lov om salg av varer og Forbrukerkjøpsloven.
Bosch-garantien dekker Bosch-produktet, inkludert tilbehøret som ble levert av Bosch på tidspunktet for installasjonen og installert sammen med Bosch-produktet.
Installatøren er ansvarlig for å registrere Bosch-produktet.
Garantiperioden er [to] (2) år fra datoen for installasjonen som er spesifisert i produktregistreringen.
For Bosch-produkter som er registrert av en Bosch Climate Partner, gjelder en utvidet garanti. Den utvidede garantien er [fem] (5) år for Boschproduktet som helhet, beregnet fra datoen for installasjonen som er spesifisert i produktregistreringen.
Garantiperioden for erstattede komponenter eller reservedeler overstiger ikke den opprinnelige garantiperioden for Bosch-produktet.
Bosch-garantien opphører å være gyldig hvis Bosch-produktet flyttes eller reinstallers.
Hva Boschgarantien dekker
Bosch-garantien dekker utbedring av feil identifisert av Bosch på Boschprodukter av typen...
Bosch-garantien dekker utbedring av feil identifisert av Bosch på varmepumper med en effekt på mindre enn 80 kW, inkludert tilbehøret som ble levert av Bosch på tidspunktet for installasjonen og installert sammen med Bosch-produktet.
Bosch-garantien dekker ikke servicehandlinger som kun gjelder informasjon om Bosch-produktets funksjon eller håndteringsfeil. Bosch-garantien gir ikke kunden rett til økonomisk kompensasjon.
Hvor gjelder Boschgarantien?
Bosch-garantien gjelder i Norge for Bosch-produkter som har blitt kjøpt og installert i Norge.
Hva Boschgarantien dekker
Bosch-garantien dekker alle kostnader for materialer og arbeid som oppstår i forbindelse med utbedring av feil identifisert av Bosch på Boschprodukter, inkludert tilbehøret som ble levert av Bosch på tidspunktet for installasjonen og installert sammen med Bosch-produktet. Ved et krav som resulterer i utskifting av et komplett Bosch-produkt, vil det bli erstattet med et tilsvarende Bosch-produkt.
Generelle unntak
- Hvis Bosch-produktet ikke er registrert for garanti.
- Transportskader, feil installasjon, skader forårsaket av ytre påvirkninger som, men ikke begrenset til, hærverk, brann, eksplosjon, vannskader, elektriske feil som fasefeil eller kortslutninger, eller påvirkninger fra naturhendelser som flom, stormer, lyn osv.
- Slitasje som følge av unormal bruk eller utilstrekkelig vedlikehold.
- Hvis Bosch-produktet ikke har vært servicebehandlet minst én gang på det angitte servicepunktet: Servicepunkt I: Skal utføres 3 år etter installasjon (+/- 5 måneder) i henhold til Bosch serviceprogram (se punktene 2 og 13).
- Hvis Bosch-produktet ikke har vært brukt i det tiltenkte miljøet eller ikke har blitt vedlikeholdt korrekt i henhold til bruksanvisningen.
- Reparasjoner utført av uautoriserte servicepartnere.
- Feil i komponenter av systemet som ikke ble levert av Bosch, som varmesystemer, borehull, rørdeler osv.
- Forbruksvarer som filtre, filterbytter, filterrengjøring, batterier, ofringsanoder osv. Dette inkluderer også påfylling av væsker i for eksempel varme- eller kjølesystemer.
- Indirekte skader og følgeskader på annet utstyr, bygninger, eiendomstilbehør eller fast eiendom osv.
- Skader eller tap forårsaket av uaktsomhet eller med vilje, eller gjennom forbrytelser som underslag, svindel eller lignende eiendomskriminalitet, illojalitet mot oppdragsgiver, eller ulovlig avhending.
- Feil eller mangler oppdaget eller som burde ha blitt oppdaget i garantiperioden og ikke rapportert i løpet av denne tiden.
- Indirekte kostnader som følge av feilen, som, men ikke begrenset til, økte strømkostnader, etterforskningskostnader, advokatsalærer eller rettssaker, da Bosch-garantien ikke gir kunden rett til økonomisk kompensasjon.
- Hvis varmepumpen er installert på et geografisk sted som ikke kan nås uten alternative transportmidler, som båt, snøskuter, helikopter eller lignende, vil ikke ekstra transportkostnader bli refundert.
- Individuelle avtaler om unntak fra garantien er ikke gyldige.
Feilmelding og tiltak ved skade.
Feilmelding må gjøres umiddelbart til installatøren/forhandleren, men senest to (2) uker etter at feilen er oppdaget. Reparasjoner må utføres av en Bosch-godkjent servicepartner og følge prosessen spesifisert i garantirutinene.
Installatøren/forhandleren har rett til å kreve kostnader for første besøk til rapporterte feil for å samle inn all relevant informasjon i henhold til Garantirutinene. Ytterligere tjenester utført av parter som ikke er sertifiserte servicepartnere, vil ikke bli vurdert.
Forespørsel om garantiarbeid.
Når man ber om garantiarbeid, reparasjoner eller andre servicehandlinger som ikke dekkes av Bosch-garantien, vil de faktiske kostnadene bli fakturert i henhold til service-/installasjonsbedriftens gjeldende prisliste.
Hvis den opprinnelige installatøren/forhandleren har opphørt driften.
Bosch-garantien forblir gyldig selv om den opprinnelige installatøren/forhandleren har opphørt driften. Hvis det oppstår en feil, bør en annen Bosch Climate Partner eller servicepartner kontaktes for å rapportere service- eller garantiarbeid. Informasjon om hvem disse er, kan finnes på Boschs nettside.
Omsorgsplikt
Bosch-produktet og tilbehøret som dekkes av Bosch-garantien må håndteres med normal forsiktighet for å forhindre skade eller tap så mye som mulig.
Service
Sluttkunden er ansvarlig for å bestille og dekke kostnadene for service i henhold til det serviceprogrammet Bosch Thermoteknik til enhver tid tilbyr.
Grunnlag for kompensasjon
Skader vil bli kompensert med reparasjon gjennom omsorgen til Bosch servicepartnere.
Force majeure
Bosch er fritatt fra ansvar for manglende oppfyllelse av forpliktelser under Bosch-garantien hvis mangelen skyldes omstendigheter utenfor Boschs kontroll som hindrer oppfyllelsen av Bosch-garantien. Slike omstendigheter kan inkludere, for eksempel, krig, krigshandlinger, terrorisme, revolusjon, opptøyer, brann, statlige handlinger eller unnlatelser, konflikter på arbeidsmarkedet, ny vedtatt eller endret lovgivning, og naturhendelser som flom eller jordskjelv. Det er heller ikke noe ansvar under Bosch-garantien for feil i Bosch-produktet eller tilbehøret som dekkes av Bosch-garantien som oppstår direkte eller indirekte på grunn av omstendigheter utenfor Boschs kontroll eller lignende hendelser.
Vill du veta mer?
Mer informasjon finner du under: www.bosch-homecomfort.no
Kontakt vår serviceavdeling: bosch-service@akv.no